zondag 1 januari 2017

Zinkputdorp

Op deze grijze Nieuwjaarsdag stelt J voor om een eindje te gaan wandelen. Ik weet dat hij nog werk te doen heeft en even naar buiten gaan is een mooi excuus om dat uit te stellen. Voor mij is het goed om de broodnodige dertig minuten te bewegen, al heb ik daar met deze weersgesteldheid weinig zin in. We rijden naar 's Heerenberg en lopen langs het kasteel, af en toe vriendelijk begroet door voorbijgangers die in het algemeen hun hond uitlaten. Met ijzig koude handen stap ik na een half uurtje weer in de auto.
Op de terugweg komen we langs het dorp Varsselder. In het bevroren weiland staat een bord: 'Welkom in Zinkputdorp'. Geen idee wat dat is. Thuisgekomen zoek ik het op: 'Zinkputdorp' is de naam die het dorp Varsselder-Veldhunten aanneemt als het carnaval is. Nooit geweten dat die gewoonte, die ik ken uit de tijd dat ik in Brabant woonde, ook in de Achterhoek in gebruik is.
De website van het dorp toont een rijk verenigingsleven. Naast Carnavalsvereniging de Zinkput is er een voetbalvereniging, een fanfare, Toneelvereniging Kom Es Kieken en verschillende ouderenverenigingen. Mooi om te zien dat de gemeenschapszin hier zo bloeit. Maar waar komt die naam 'Zinkput' vandaan?
IJzergieterijen zijn in deze omgeving sinds de zeventiende eeuw een bekend verschijnsel. Maar ijzer is toch iets anders dan zink. Dus met metaal zal 'Zinkput' ongetwijfeld weinig van doen hebben. In een artikel in Trouw van 2013 lees ik over 'zinkgaten', zogenaamde 'dolines', die ontstaan als kalksteen uit de bodem oplost in water. Heel griezelig, want dan zakt de grond onder je voeten vandaan. In de Achterhoek is veel kalksteen aanwezig, dus dat zou theoretisch kunnen. Maar ik kan niets vinden dat daarop duidt.
De meest banale betekenis is wel die van 'afvoerputje', waar al het water heen stroomt als het hard regent en waarin alle rommel achterblijft. De aanleg van het riool heeft rond 1969 plaatsgevonden, toen de carnavalsvereniging is opgericht. Geen idee wat de ware herkomst is. Wie zal het zeggen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten